پهپاد سیمرغ؛ رویایی که به واقعیت تبدیل شد
- شناسه خبر: 6024
- تاریخ و زمان ارسال: 4 آبان 1398 ساعت 03:12
- بازدید : 116
- نویسنده: پایگاه خبری تحیلی صدای رشت
پهپادها انواع مختلفی دارند که عبارتند از پهپادهای بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV، پهپادهای مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند و پهپادهای سنگین، البته این سه نوع در دو دسته کلی بال متحرک و بال ثابت تقسیمبندی میشوند.
کاربردهای گوناگون هم از دیگر شاخصههای تقسیم بندی پهپادها هستند که پهپادهای نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپادهای تجسسی و جاسوسی، پهپادهای پشتیبانی و لجستیکی، پهپادهای غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار میرود.
نخستین بار که از این محصول استراتژیک در جهان استفاده شد در سال ۱۸۴۹ میلادی در اتریش بود که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت کرده و به نقطه کنونی رسیده است.
پهپاد سیمرغ
یکشنبه ۱۳ آذرماه سال ۹۰ بود که مقامات نظامی کشورمان مدعی شدند که یک فروند پهپاد شناسایی RQ-۱۷۰ آمریکایی مشهور به جانور قندهار را ردیابی و توانستند تا با هک سیستمهای راداری و کنترلی این پهپاد که در داخل مرزهای کشورمان به پرواز درآمده بود را در محلی در نزدیکی مشهد به زمین بنشانند. باید به این نکته اشاره کرد که این پهپاد در اختیار پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) نبود بلکه عملیاتهای خاصی را برای CIA (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) انجام میداد.
نحوه این کار بدین شکل بود که یک فروند RQ-۱۷۰ از پایگاه هوایی آمریکا در قندهار افغانستان به پرواز درآمد و پس از عبور از شهر شیندند افغانستان از مرزهای شرقی وارد کشور شد و در نزدیکی بردسکن واقع در استان خراسان رضوی در اختیار پدافند هوافضای سپاه قرارگرفت و به زمین نشانده شد. ابتدا مقامات آمریکایی سخنان مقامات ایرانی درباره این پهپاد را نادیده میگرفتند، اما با نمایش تصویری از RQ-۱۷۰ مسئولیت آن را برعهده گرفتند. البته آنها به دلیل اینکه این پهپاد ار تکنولوژی بسیار پیشرفتهای بهره میبرد دستیابی به آن توسط ایرانیها را غیرممکن میدانستند.
متخصصان دفاعی کشورمان که در طول سالهای متمادی از ابتدای انقلاب با دانش خود با تحریمهای مختلف مقابله کردهاند از طریق مهندسی معکوس قطعات این پهپاد را از یکدیگر جداسازی کرده و توانستند تا تمامی قطعات آن را بومی سازی و با کنار هم قراردادن این قطعات پهپاد بومی سیمرغ در دو نوع شناسایی و نوع رزمی را هم با نام صاعقه طراحی و تولید کنند.
مشخصات فنی
با این که به دلایل امنیتی اطلاعات دقیقی از سوی نیروی هوافضای سپاه درباره این پهپاد اعلام نشده، اما به خاطر اینکه این پهپاد از طریق مهندسی معکوس ساخته شده در این بخش برخی از مشخصات آن را برای شما ذکر میکنیم که از طریق مهندسی معکوس با قطعات مشابه جایگزین و ساخته شد. نوع مهندسی معکوس شده این پهپاد در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۳ از سوی نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد و در آبان ماه همان سال نیز فیلمی از پرواز آن به نمایش درآمد.
نیروی پیشران این پهپاد از موتور «تیاف۳۴» جنرال الکتریک است. ارتفاع این پهپاد ۳ متر، طول بالها ۱۳ متر، سرعت ۸۰۰ تا ۹۷۰ کیلومتر در ساعت و ارتفاع پروازی ۱۵ هزار متری است. در واقع این پهپاد یک پهپاد «تاکتیکی عملیاتی» و نه یک هواپیمای «ویژه جاسوسی» است کاربرد اصلی این پهپاد در شنود سیستمهای مخابراتی (موبایل، بیسیم رادیویی) و عکس برداری از مناطق نظامی و استراتژیک است. این پهپاد میتواند چهار بمب هدایت شونده را حمل کند.
سنسورهای بسیار دقیق و حساس در این پهپاد برای اندازه گیری حرارت، حرکت، تشعشعهای رادیو اکتیو و سایر کمیتها در این پهپاد به کار گرفته شده است. همچنین، دوربینهای قدرتمند و سیستم ناوبری هوشمند از دیگر ویژگیهای خاص این پهپاد است.
رونمایی در بازدید فرمانده معظم کل قوا
این پهپاد در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا در آبان ماه سال ۹۳ از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، به عنوان نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-۱۷۰ آمریکا رونمایی و چندی بعد نیز فیلمهایی از پرواز این پهپاد به نمایش گذاشته شد. بعدها و در جریات بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال ۹۵ دو نوع از این خانواده رونمایی شد که که مجهز به پیشرانههای جت و ملخی (احتمالا توربوپراپ) بودند.
پایگاه خبری تحلیلی JANES آمریکا در گزارشی به بررسی و تحلیل پهپاد ایرانی سیمرغ پرداخته است.
پایگاه تحلیلی BELLING CAT هم در گزارش خود از رونمایی این پهپاد خبر داده است.
انتهای پیام/